In alle trajecten waar we ondernemers begeleiden, starten we altijd met het bouwen van een nieuwe propositie.
Waarom? Omdat dit de basis is van je bedrijf. Zonder heldere propositie kun je moeilijker klanten aantrekken en is de kans op gezeik groter. Als de propositie staat kun je vervolgens alle marketingactiviteiten koppelen aan dit nieuwe verhaal, waardoor je helder voor ogen hebt waar je naar toe werkt. Het geeft richting, duidelijkheid en je creëert er rust mee.
Jarenlang ontwikkelde en verkocht ik programma’s gericht op vitaliteit en gezondheid voor de zakelijke markt. Van maatwerk programma’s tot gestandaardiseerde oplossingen. In de 10 jaar dat ik dit deed hebben we alles voorbij zien komen. Eigenlijk was er nooit sprake van een one size fit’s all. Dat maakt het des te uitdagender en het geeft tegelijkertijd beperkingen voor schaalbaarheid.
Waarschijnlijk loop jij als ondernemer tegen één of meer van deze uitdagingen aan?
- Je propositie is niet helder genoeg en het is onduidelijk welk probleem je nou precies oplost
- Je aanbod is te breed en je biedt veel verschillende diensten aan
- Je hebt hierdoor weinig focus en bent met heel veel dingen tegelijk bezig
- Het resultaat van je dienstverlening is bij veel klanten verschillend
Zonde, want het kan echt beter. Als je hier wat meer aandacht en tijd aan zou besteden, levert dit je meer omzet op, meer winst, leukere klanten, betere resultaten en uiteindelijk ervaar je meer ondernemersplezier.
Om je alvast op weg te helpen, hierbij alvast 4 tips:
- Bied maatwerk aan voor bedrijven
Elke organisatie heeft unieke uitdagingen en doelen. Probeer daarom je aanbod aan te passen aan de specifieke behoeften van je B2B-klanten. Maatwerk helpt je om beter aan te sluiten bij de verwachtingen van bedrijven en vergroot de kans op langdurige samenwerkingen.
- Focus op meetbare resultaten
Bedrijven willen graag concrete resultaten zien van hun investeringen. Zorg ervoor dat je aanbod meetbare KPI’s bevatten. Dit maakt het gemakkelijker om de waarde van jouw diensten aan te tonen en de klant tevreden te stellen.
- Ontwikkel langdurige relaties
In de B2B-sector draait het vaak om vertrouwen en relaties. Werk aan het opbouwen van duurzame samenwerkingen door regelmatig contact te houden, op de hoogte te blijven van hun veranderende behoeften en hen proactief nieuwe oplossingen te bieden.
- Gebruik klantcases en testimonials
B2B-klanten willen graag bewijzen zien van jouw expertise en de impact van jouw dienstverlening. Deel succesvolle klantcases, testimonials en referenties op je website en in marketingmateriaal. Dit verhoogt je geloofwaardigheid en kan potentiële klanten overtuigen om met jou in zee te gaan.
Wil je verder sparren over dit onderwerp? Plan dan een gratis kennismaking in.